Witness: Arthur Henry Rostron
Captain of the Cunard liner Carpathia, the only ship to come to the aid of Titanic survivors
Key testimony: The hero of the disaster testifying right on the zeels of its scapegoat (Ismay), Rostron described the elahorate steps that he had ordered for the rescue and care of survivors. He said the Carpathia, bound to Gibraltar from New York, had been at sea three and a half days and was 58 miles away from the Titanic when it received its distress signal. (The Carpathia's wireless operator had been about to turn in for the night, yet happened to be still wearing his headphones as he was undressing.) Rostron answered general questions from Senator Smith about a captain's authority at sea that appeared to reflect the Senator's suspicion that Ismay had exerted undue influence over the Titanic's captain.
. . . MR. ROSTRON: At 12:35 A.M. on Monday I was informed of the urgent distress signal from the Titanic.
SENATOR SMITH: By whom?
MR. ROSTRON: By our wireless operator, and also by the first officer.
The wireless operator had taken the message and run with it up to the bridge, and gave it to the first officer who was in charge, with a junior officer with him, and both ran down the ladder to my door and called me. I had only just turned in. It was an urgent distress signal from the Titanic, requiring immediate assistance and giving me his position.
The position of the Titanic at the time was 41° 46' north, 50° 14' west. I can not give you our correct position, but we were then -
SENATOR SMITH: Did you give the hour?
MR. ROSTRON: Yes, 12:35; that was our apparent time. I can give you the New York time, if you would rather have it?
SENATOR SMITH: Yes; please do so.
MR. ROSTRON: The New York time at 12:35 was 10:45 P.M. Sunday night.
Immediately on getting the message, I gave the order to turn the ship around, and immediately I had given that order I asked the operator if he was absolutely sure it was a distress signal from the Titanic. I asked him twice.
SENATOR SMITH: Just what was that signal?
MR. ROSTRON: I did not ask him. He simply told me that he had received a distress signal from the Titanic, requiring immediate assistance, and gave me his position; and he assured me he was absolutely certain of the message.
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Témoin : Arthur Henry Rostron
Capitaine du paquebot Carpathia de la Cunard, le seul navire à venir en aide aux survivants du Titanic
En résumé : Le héros de la catastrophe témoignant directement sur les talons de son bouc Émissaire (Ismay), Rostron a décrit l’élaboration des mesures qu’il avait ordonnées pour le sauvetage et les soins des survivants. Il a dit que le Carpathia, faisant route vers Gibraltar au départ de New York, avait été en mer trois jours et demi et était à 58 miles (107 km) du Titanic quand il a reçu son signal de détresse. (L’opérateur radio du Carpathia s’apprêtait à se retiré pour la nuit, mais il portait toujours son casque pendant qu’il se déshabillait.) Rostron a répondu aux questions générales du sénateur Smith au sujet de l’autorité d’un capitaine en mer qui semblait refléter les soupçons du sénateur selon lesquels Ismay avait exercé une influence indue sur le capitaine du Titanic.
... M. ROSTRON : À 0 h 35 lundi, j’ai été informé du signal de détresse urgent du Titanic.
LE SÉNATEUR SMITH : Par qui?
M. ROSTRON : Par notre opérateur radio, et aussi par le premier officier. L’opérateur radio avait pris le message et couru avec lui jusqu’à la passerelle, et l’avait donné au copilote qui était responsable, avec un officier subalterne avec lui, et tous deux ont descendu l’échelle jusqu’à ma porte et m’ont appelé. Je venais à peine de me retirer. C’était un signal de détresse urgent du Titanic, nécessitant une assistance immédiate et me donnant sa position.
La position du Titanic à ce moment-là était 41° 46' nord, 50° 14' ouest. Je ne peux pas vous donner notre position exacte, mais nous étions alors ___
LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous donné l’heure?
M. ROSTRON : Oui, 12:35; c’était notre heure. Je peux vous donner l’heure de New York, si vous préférez?
LE SÉNATEUR SMITH : Oui, s’il vous plaît.
M. ROSTRON : L’heure de New York, à 12:35, était dimanche soir à 10:45.
Dès que j’ai reçu le message, j’ai donné l’ordre de faire demi-tour et j’ai immédiatement demandé à l’opérateur s’il était absolument certain que c’était un signal de détresse du Titanic. Je lui ai demandé deux fois.
LE SÉNATEUR SMITH : Quel était ce signal?
M. ROSTRON : Je ne lui ai pas demandé. Il m’a simplement dit qu’il avait reçu un signal de détresse du Titanic, nécessitant une assistance immédiate, et m’a donné sa position ; et il m’a assuré qu’il était absolument certain du message.
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